06-1-2030091
  1117 Budapest, Fehérvári út 44.
    

A cukorbetegség diétás kezelése

A táplálkozás és a fizikai aktivitás fontos része a cukorbetegség kezelésének. A megfelelő étrend kialakítása és betartása, valamint az aktív fizikai tevékenység segíthet abban, hogy a vércukorszintjét az előírt céltartományban tartsuk.

Miért szükséges a diéta

Inzulinkezelés alatt álló cukorbetegnek részben azért szükséges diétáznia, mert az inzulinkészítmények hatásgörbéje nem fedi le az étkezést követő kóros vércukoremelkedést, valamint inzulinkezelés mellett sem védhető ki a túlzott szénhidrát bevitelt követő nagymértékű vércukor emelkedés.

Inzulinkezelés nélkül kezelt 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő személyek esetén az inzulinelválasztás késve indul meg, valamint az inzulin az inzulinrezisztencia miatt nem képes teljes értékűen kifejteni hatását.

Alapelvek vannak, univerzális diéta nincs

Bár az étrendnek vannak fő szabályai (pl. a natív cukrok elhagyása), nincsen univerzális cukorbeteg diéta, mely mindenki számára megfelelő lenne. Ennek oka, hogy figyelembe kell venni az egyén életkorát, életmódját, fizikai aktivitását, idejét, lehetőségeit, szervezetének reagálását a mozgásra, az alkalmazott terápiát. Ez különösen igaz az inzulinnal kezelt cukorbetegségben szenvedőkre, ahol egy adott szénhidrátmennyiségre meghatározott inzulin egységet szükséges a szervezetbe juttatni, mely egyénenként eltérő mennyiséget jelent.

Az étrend kialakításánál elsődleges, hogy diabetológusával együttműködve meghatározzák az étkezésenként elfogyasztott szénhidrát mennyiséget. Inzulinkezelés esetén szem előtt kell tartani, hogy nem az étkezést igazítjuk az inzulinhoz, hanem az inzulint az étkezéshez. Tehát ne azért együnk többet, hogy lefedjük az előírt inzulin mennyiséget, hanem az elfogyasztani kívánt ételhez igazítsuk az inzulin szükségletet. Emellett figyelembe kell venni a testmozgást és meg kell határozni a fizikai aktivitás szénhidrátigényét, ugyanis fokozott aktivitás mellett kevesebb inzulinra van szüksége a szervezetnek.

Folyamatosan konzultáljunk orvosunkkal, vércukor értékeinket vezessük rendszeresen.

A vércukorszint nagymértékű ingadozásának elkerülése érdekében lényeges, hogy ne hagyjunk ki étkezéseket és lehetőleg mindennap ugyanabban az időben étkezzünk.

A szénhidrátokról röviden

A szénhidrátok részben glükozzá bomlanak le az emésztőrendszerben, majd felszívódnak a véráramba, ahol megemelik a vércukorszintet.

A vércukorszintet leggyorsabban és legnagyobb mértékben emelő szénhidrát a glükóz (szőlőcukor). A laktóz (tejcukor) kevésbé emeli a vércukrot. A fruktóz (gyümölcscukor) szintén. A szénhidrát fajtáján kívül számít, hogy milyen ételekkel együtt fogyasztjuk, valamint számottevő az étel elkészítésének módja is. Pl., ha magas rost tartalmú termékkel együtt fogyasztunk egy gyorsan felszívódó terméket, akkor a felszívódás lassítható. A választott konyhatechnológia jelentősége, hogy minél jobban feldolgozzuk az élelmiszert (vágjuk apróra vagy készítsünk pürét), így hozzáférhetőbbé tesszük az emésztőenzimek számára.

A szénhidrátok számolása az étrend egyik lényeges eleme. A szénhidrátszámolás magában foglalja a naponta elfogyasztott szénhidrátok mennyiségének nyomon követését. Eleinte nehéznek tűnhet minden étkezés szénhidrát tartalmának meghatározása, de idővel a jól képzett cukorbetegek többsége ránézésre megtudja mondani, hogy az adott étel mennyi szénhidrátot tartalmaz. Ehhez persze gyakorlás szükséges. Ennek segítségére tápanyagtáblázatok, ill. számos „tápanyagszámító” program áll rendelkezésre, melyek által az egyén tájékozódni tud az egyes élelmiszerek szénhidráttartalmáról. A tápanyagtáblázatokban általában 10 dkg élelmiszerre van megadva grammban a fehérje, zsír, valamint a szénhidrát mennyiség.

Tehát az, hogy mit, mennyit és mikor eszik, fontos tényező a vércukorszint szabályozásában.

Minden cukorbeteg étrendjében fontos szempont a következetesség. Javasolt az étkezés idő előtti megtervezése és a rendszeres bevásárlás.

A mai élelmiszeripar szerencsére számos alacsony szénhidráttartalmú, hozzáadott cukormentes terméket kínál, így a megfelelés egyre könnyebbé válik.

A legtöbb, 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő túlsúlyos ember számára a súlycsökkentés megkönnyíti a vércukorszint szabályozást, valamint számos más egészségügyi előnyt kínál, többek közt a szövődmények kockázatának csökkentését, ill. kialakulásuk késleltetését is.

 

Feketéné Radó Barbara

dietetikus, egészségügyi tanár MSc

 

Hivatkozásjegyzék:

Quinn S. Diabetes and diet. We are still learning. Med Clin North Am. 1993 Jul;77(4):773-82. doi: 10.1016/s0025-7125(16)30223-1.

GROBIN W. The importance of diet in diabetes mellitus. Can Med Assoc J. 1960 Jul 2;83(1):28.

Toeller M. Diättherapie des Diabetes mellitus [Diet therapy of diabetes mellitus]. Fortschr Med. 1991 Jan 20;109(2):41-2, 45. German.

Colberg SR, Sigal RJ, Yardley JE, et al. Physical activity/exercise and diabetes: a position statement of the American Diabetes Association. Diabetes Care. 2016;39(11):2065–2079.

Lean M. Nutrition and dietary advice in diabetes. Practitioner. 2001 Mar;245(1620):231-8.

 

Forrás